fortsatt dårlig kondis og tungpustet under sykkelturer :-(

12 svar [Siste innlegg]
fortsatt dårlig kondis og tungpustet under sykkelturer :-(
portobello
Ikke pålogget
Medlem siden: 27.04.2013
Innlegg:

Hallo folkens. æ har vært helt uten røyk nå i 66 dager og har trent jevnlig med spaserturer og litt styrke. har de siste ukene tatt fram sykkelen og begynt å presse meg opp noen bakker, men er sjokkert over at kondisen fortsatt er på bånn. det verste e at æ sykler med andre som røyker og selv de er ikke så tungpustet som meg opp bakkene. Cry  noen som kjenner seg igjen her?

#1
portobello
Ingo
Ikke pålogget
Medlem siden: 23.01.2012
Innlegg:

Dette kjenner ikke jeg noe til.

Men jeg funderer litt,disse som røyker og sykler,har denm drevet med det lenge?har du akurat begynt?

Husk at det er røykere som faktisk har god kondis,men disse driver og trener hele tiden,jeg husker en liten langåra fotballsparker som røyka,men han trente hele tiden også.

Husk at røykeslutt tar tid,det er ikke gjort over natta å kommer i form igjen,kroppen skal kvitte seg med gammel gørr og bli reparert igjen. Kondisen din kommer den,bare gi den litt tid..Wink

Lykke til videre...CoolWink

#2
Enig med Ingo
Slettet bruker

Kondisen kommer, men man bør nok ha trent jevnt lenge før røykeslutt for å oppnå rask effekt. Selv har jeg trent jevnlig i 10 år, og fikk en merkbar bedre kondis allerede etter få uker som røykfri.

Jo bedre form før røykeslutt, jo fortere kommer kondisen tror jeg. Du skriver ikke hvor gammel du er, eller hvor mye og lenge du har røykt. Det kan også spille inn.

Gled deg over 66 røykfrie dager :-) Du er kjempeflink!

#3
Lite kondisjonsøkning her
Volvofan
Ikke pålogget
Medlem siden: 06.05.2013
Innlegg:

Jeg har vært uten røyk omtrent like lenge som deg og fravær av bedret kondisjon er en av de store skuffelsene mine i slutteprosessen da dette har blitt oppgitt som en av de store gevinstene.

Å si at jeg var i god form er en overdrivelse men jeg jogget ca 45 min. 2-3 ganger i uka og har fortsatt på akkurat samme måte etter røykeslutt. Jeg bruker GPS og pulsmåler og måler formen rimelig nøyaktig. Det er først de to siste ukene jeg har klart å måle en marginal økning i kondisjon. Imidlertid føltes det mye bedre å jogge allerede etter 14 dager da pusten ikke var så anstrengt.

For å trene for å få bedret kondisjon må pulsen litt opp, en "spasertur og litt styrke" vil normalt ikke gi noe særlig pulsøkning eller kondisjonsøkning. Da er nok å presse seg opp bakkene på sykkel mye bedre.

#4
Syns å huske
Overn TT
Pålogget
Medlem siden: 24.02.2013
Innlegg:

at hester ble trent med gass fra eksos/røyk for å få bedre kondis.

Haemoglobin har større affinnitet for carbondioksyd enn oksygen.

Slik kan det også funke for røykere, at treningen blir mer effektiv enn om en ikke røyker.

Faren er selvsagt at hvis en røyker for mye, spesielt utenom trening blir resultatet forverret.

En ikke ufarlig form for trening.............Sealed

 

#5
Husket nesten rett
Volvofan
Ikke pålogget
Medlem siden: 06.05.2013
Innlegg:

Det er karbonmonoksid som binder seg til hemoglobinet. Røykere har generelt høyere hemoglobinnivåer enn ikke røykere på grunn av all CO en de får i seg og røyking og trening er i prinsippet det samme som høydetrening. Hvis en supplerer med alkohol som har samme virkningen får en virkelig bra blodverdier. Bare så synd det er noen bivirkninger..

#6
mye spennende tilbakemeldinger fra dere :-)
portobello
Ikke pålogget
Medlem siden: 27.04.2013
Innlegg:

Ja, de røykerne æ trener med har trent lengere enn meg, og drevet mer kondisjonstrening enn meg. Æ e 42 år og har røykt i godt over 20 år før æ slutta. Blei alvorlig redd før jul fordi det kjentes som om lungene mine var i ferd med å kollapse. Er nok frykten for å bli liggende fastspent i senga med Kols som er årsaken til at æ ikke har fått tilbakefall, men også selvsagt trening. kjenner at kondisen tar seg sakte opp med sykkel og bakketrening - det i langt større grad enn spaserturer og styrke. Det med røyking og hemoglobinnnivå var nytt for meg Cool

#7
113 dg.
Nyetider
Ikke pålogget
Medlem siden: 01.12.2012
Innlegg:

Jeg har røykt i 28 år, og kan ikke kjenne at kondisen er bedre enda, for pusten klarer ikke å holde tritt. Har nå fått astmaspray, og det hjelper jo på. 

Har fått kroniske hovne bihuler etter røykeslutt, og leser at det kan være normalt, men er forb...  irriterende. Så det er bare å gi det tid. Trene jevnlig og håpe på at alt balanseres og blir normalt i løpet av året. Er det som driver meg nå i røykesluttprossessen, jeg vil se hvilket helsebilde jeg har uten røyk. Og jeg har bestemt meg for at alle symptomer på lungeplager skal bort...  ;)

Lykke til for deg også, og sender over litt tolmodighet!

#8
takker så mye
portobello
Ikke pålogget
Medlem siden: 27.04.2013
Innlegg:

Skal holde fokus her og fortsatt jobbe med å få opp kondisen. ønsker deg også fortsatt lykke til, nye tider :-) 

#9
Jeg har også vært litt
EllAnden
Ikke pålogget
Medlem siden: 21.04.2013
Innlegg:

Jeg har også vært litt skuffet over pusten. Pulsen er blitt merkbart lavere, men pusten synes jeg henger igjen. Har tatt kolsprøve og lungerøntgen, begge deler er ok. Har brukt flere tiår på å sabotere lungene mine, så jeg får vel tåle at det tar litt tid å trene dem opp. Jeg gir meg ikke!

#10
Kopi
soya
Ikke pålogget
Medlem siden: 05.06.2009
Innlegg:

Jeg er røykfri på dag 112. Jeg merket raskt bedring i pusten pågang at jeg har astma / kols i ung alder. Kondisjonen er det ingen bedring med, men den hadde jeg ikke før røyke slutt heller. Den må jobbes med. Derfor ikke fortvil dere som ikke får opp kondisen med en gang, lungene er under healing hele tiden, de leges, og det som er skadd over tyve år med røyk, trenger kanskje litt tid til å bearbeides. Jeg skal følges opp med Kolsen videre nå, for den kan ha stangnert helt. Derfor er det bare positivitet med å slutte røyke. Du bedres med det ene og det andre på sikt. Lykke til :)

#11
Kondisen kommer
Bedre liv
Ikke pålogget
Medlem siden: 07.04.2013
Innlegg:

Mye bra lesing her fra mange. Jeg trenet mens jeg røyket og hadde en grei kondis også da, men jeg merket at når jeg kom til et nivå var det stopp. Ved høy puls hostet jeg, og etter trening hostet jeg masse. Alt slimet gjorde at jeg aldri ble noe bedre uansett hvor mye jeg presset meg. Nå merker jeg fremgang hele tiden og koser meg virkelig med det. Jeg hadde 5 uker fra starten av juni som jeg ikke fikk trenet pga lungebet. En uke etter at jeg startet å trene igjen satt jeg ny pers på en fast runde jeg har syklet på 6,4mil. Den rekorden hadde jeg garantert ikke fått hvis jeg røyket. Er dessverre satt ut av trening igjen pga idotisk sykling som førte til et fall, men håper snart å trene igjen. Skal sykle grenserittet 3 august. Konklusjon: Kondis må trenes oppbåde for røykere og ikke røykere. Som ikke røyker har du helt klart fordel av "renere" lunger. Lykke til med røykestopp og trening :)

#12
TTT
Slettet bruker

Ting tar tid stå på .................... kommer seg det.......belive me...